Thursday, April 19, 2012

Valo-opintöiden valokuvaus, osa 5: iPadit (7lk)

Toinen ryhmä tutki kuvanmuodostumista vertailun vuoksi iPadin kameran avulla. Kuvien laatu on normaalivalaistuksessa ihan siedettävä mutta pimeässä selvästi heikompi, kuin tavallisella kameralla.

               Kuvasta näkee sen mitä pitääkin (väärinpäin olevan kynttilän), mutta onhan tämä rakeinen...

                                         Luonnonvalossa otettujen kuvien laatu on ihan hyvä

                     Pöydällä olevien esineiden kuvaaminen onnistuu (luokassa hyvä valaistus)

Thursday, April 12, 2012

Valo-opintöiden valokuvaus, osa 4 (7lk)

Tänään opiskelimme silmän toimintaa tekemällä silmän mallin +100 linssin ja maitolasin avulla. Väärinpäin muodostuva kuva jaksoi edelleen hämmästyttää!

Näkymä luokasta

                                                                Kerrostalo nurinpäin


                                                           +100 linssi oli 10 cm päässä maitolasista

Thursday, April 5, 2012

Valo-opin töiden valokuvaus, osa 3 (7lk)

Valokuvaamisesta on tullut jo rutiinia fysiikan tunneillani. Tänään 7. luokkalaiset kuvasivat valonsäteiden kulkua koveran ja kuperan linssin läpi sekä kuperan linssin muodostamaa kuvaa varjostimella. Tällä kertaa tulostimme vihkoon liimattavaksi linssin varjostimelle muodostaman kuvan. Hankalinta oli muistaa liimata kuva vihkoon oikeinpäin eli lamppun kuva väärinpäin :-)

                                         Kupera linssi

                                         Kovera linssi

                                         Kupera ja kovera linssi peräkkäin

                                         Kuperan linssin muodostama kuva varjostimella (+100 linssi)

                                          Kuva on suurempi kun linssi on lähempänä lamppua

Sunday, April 1, 2012

Valo-opin töiden valokuvaus, osa 2 (7lk)

Jatkoimme valokuvaamista, aiheena valon taittuminen. Huomasin että valokuvat onnistuivat paremmin, jos luokassa ei ollut täysin pimeä, joten jätin dokumenttikameran valon sekä videotykin päälle kuvauksen ajaksi. Kuvaamisen jälkeen katselimme kuvia videotykin kautta ja täsmensimme havaintoja myös katsomalla yhden ryhmän kuvaaman videon. Video havainnollisti yllättävän hyvin valon kokonaisheijastumisilmiön, varsinkin kun sen pystyi pysäyttämään ja katsomaan uudelleen ja uudelleen (katso video).

Tässä 7. luokan oppilaiden ottamia valokuvia:

Asteikko paljastaa että valo taittuu

Ilmasta lasiin vain lasista ilmaan?

Normaaliin päin vain normaalista poispäin?

Kokonaisheijastumisen rajakulma on lähellä

Kokonaisheijastuminen