Friday, August 31, 2012

Läppärit 7. luokan kemian tunnilla

Tänään kokeilimme rohkeasti miten läppäreiden käyttö sujuu 7. luokan oppilailta kemian tunnilla. Teimme seoksia, havainnot kirjattiin tietokoneelle ja koeputkista otettiin vielä valokuvatkin. Työ saatiin tehtyä mutta aikaa siihen tuhraantui enemmän kuin normaalisti, jouduin neuvomaan PowerPointin käyttöä, kuvien siirtämistä kamerasta tietokoneelle sekä tulostamista. Tämä ei tietysti ollut mikään yllätys, 7. luokkalaisilla kun ei ole ollut vielä tietotekniikkaa. Hienot värilliset taulukot ja digikuvat saatiin aikaiseksi vaikka tiskaaminen menikin välitunnin puolelle.

Tässä linkki työohjeeseen (joka olisi ollut hyvä olla valmiina jo tunnin alussa, se olisi nopeuttanut ehkä hieman?):
http://virtuaalivihko1.wordpress.com/2012/08/31/seoksia/

Tässä yhden ryhmän seoksia

Wednesday, August 29, 2012

Anturit oppilaiden käsissä (8lk)

Tänään ensimmäinen oppilasryhmä pääsi tekemään anturimittauksia ihan itse. Viime vuonna pystyin vain näyttämään anturimittausten tuloksia tykin kautta mutta nyt pääsimme itse asiaan eli oppilaat mittasivat itse lepo- ja liikekitkan voima-antureilla. Jokainen pari sai tehtyä mittauksen pienen alkuhässäkän jälkeen. Jostain ihmeen syystä läppärit eivät tunnistaneet antureita heti, vaan jouduimme tekemään temppuja ajurin latautumisen kanssa (ajurin lataaminen Windows updatesta piti ohittaa käsin, tämä on kuulemma Windows7:n ongelma). Onneksi oppilaat osasivat tehdä vaaditut temput ja opettivat ne minullekin. Nyt näyttäisi siltä että läppärit tunnistavat anturit heti.

                                        Ensimmäinen ongelma ilmeni jo tässä kytkentävaiheessa...

Antureilla mittaaminen sujui hyvin vaikka vain kaksi paria pääsi mittaamaan kerrallaan (koululle on hankittu vain kaksi voima-anturia). Ehdin hyvin neuvomaan näitä kahta paria, mittaus oli nopeasti tehty ja laitteet pystyi siirtämään seuraavalle parille. Muut parit tekivät sillä aikaa kirjan tehtäviä blogiin.

                                        Lepokitka ja liikekitka mittaus voima-anturilla

Olin ajatellut että vain nopeimmat ehtivät tekemään anturityön mutta lopulta koko ryhmä ehti tehdä sen. Töiden tekeminen on tosiaankin nopeampaa tietokoneella! Ennen kitkatyön tekoa esittelin voima-anturin toimintaa tekemällä voima-vastavoima demon (ohje löytyy täältä: http://virtuaalivihko2.wordpress.com/2012/08/29/voima-ja-vastavoima/). Tämä tuntui riittävän työohjeeksi, anturin käyttö on sen verran yksinkertaista. Pitänee miettiä kuinka tarkkoja työohjeita kannattaa jatkossa tehdä, nyt oikeastaan vai työselostusohjetta katsottiin blogista.

Tässä linkki lepo- ja liikekitkan mittausohjeeseen:
http://virtuaalivihko2.wordpress.com/2012/08/24/maarita-lepo-ja-liikekitka-anturilla/

Tuesday, August 28, 2012

Virtuaalivihko "in action"

Toistaiseksi virtuaalivihkosysteemi tuntuu toimivan, ainakin kaksi ryhmää on onnistuneesti tehnyt ensimmäiset tehtävät blogeihinsa. Tehtävien jakaminen avoimen blogin kautta on onnistunut hyvin, valmiit työohjepohjatkin (PowerPoint) latautuvat vaivattomasti Kopasta. Koppa on käytössä materiaalin jakamiseen sen takia ettei materiaalille varattu tila loppuisi blogista kesken. Mikä tahansa muukin palvelin sopisi tähän. Työohjeet voisi ladata sivulta myös iPadiin, kokeilin sitä ja homma toimi hyvin.

Tässä linkki - ensimmäiseen 8. luokan fysiikan tehtävään:
http://virtuaalivihko2.wordpress.com

Toistaiseksi olemme päivittäneet tehtävien tulokset oppilaiden omiin blogeihin sähköpostilla. Mittaustulokset on kirjattu suoraan PowerPoint - pohjaan ja ko. dia on tallennettu .gif muodossa ja lähetetty sähköpostin liitetiedostona blogiin. Näin vihkoa on helpompi lukea, ei tarvitse avata dokumenttilinkkiä erikseen. Pieni säätäminen blogien ja tunnusten alustamisessa oli, siihen meni yksi oppitunti ja pieniä korjauksia on jouduttu tekemään matkan varrella. Toisaalta tuntui että itse fysiikan työ tuli tehtyä nopeammin kuin jos tulokset olisi kirjattu vihkoon (taulukon tekeminen jäi pois). Ohjeiden lukeminen ja ymmärtäminen ei vielä ole osoittautunut aivan sujuvaksi, ohjeiden laatimisessa on varmasti vielä paljon hiomista...

Toinen huomattava seikka on tietysti se kuinka hidasta töiden valokuvaaminen ja ohjeiden tekeminen lopulta on. Viikossa valmistelutyötä on ollut helposti yhden työpäivän verran! Onneksi tarkoitukseen hankittu kamera (Canon PowerShot SX40) tuntuu yhteistyökykyiseltä :-) Myös monkeypod-tukijalka on osoittautunut hyväksi apuvälineeksi (kädet loppuvat pian kesken).

                                         Canon PowerShot SX40 ja monkeypod - jalka

Sunday, August 19, 2012

WordPress - blogin "ominaisuuksia"...

Eipä mennyt kauaakaan, kun tuli vastaan ensimmäinen ongelma :-) Alkuperäinen ideani siitä, että jokaisella oppilaalla voisi olla oma WordPress - bloginsa (oma virtuaalivihkonsa) ei ollutkaan niin loistava kuin aluksi luulin. Ideani siitä että voisimme kätevästi lähettää sähköpostilla tunnilla tehdyt tehtävät ja selkkarit molempien blogeihin ei toiminutkaan: WordPress ei suostu päivittämään samaa sisältöä kahteen eri blogiin yhdellä sähköpostiviestillä. Lopputulos oli aina se, että ensimmäisessä blogissa teksti oli kahteen kertaan ja toisessa ei ollenkaan! Kilpaileva blogipalvelu Blogger pystyy tähän mutta jostain syystä WordPress ei. Tämä "toiminnallisuus" estää myös sen, että en voi lähettää ryhmäsähköpostipäivityksiä oppilaiden virtuaalivihkoihin kuten olin ajatellut (idea oli se että olisin julkaissut esim. videoita ja lähettänyt vain linkin oppilaiden blogeihin)...

Sähköpostipäivityksen "kätevyys" osoittautui siinäkin mielessä hankalaksi, että lähettämisen jälkeen piti aina tarkistaa onko se todellakin mennyt perille vai ei ja tätä varten blogin omistajan piti kirjautua omilla tunnuksillaan WordPress.com:iin (koska halusimme salasanasuojatut blogit). Ja koska parilla on aina yhteinen läppäri ja vain yksi voi olla kirjautuneena sisään kerrallaan, hommahan menee pelkäksi salasanojen naputteluksi, jota oli tarkoitus välttää... Lisäksi jokaisella blogilla on vain 3GB:n tallennustila, joten miksi kuluttaa sitä turhaan saman asian tallentamiseen kahteen kertaan?

Kolmas huomaamani asia oli se, että 11 blogin seuraaminen voi olla hankalaa, kun osassa on vielä sama sisältö. Jos haluan kommentoida jotain niin kommentin laittaminen kahteen eri blogiin samasta asiasta ei ole järkevää.

Toisaalta huomasimme ihmeeksemme, että blogiin voi tallentaa myös PowerPoint - tiedostoja! Olin ollut siinä käsityksessä, että blogiin voi tallentaa vain kuvia ja PDF:iä mutta näköjään seuraavat tiedostomuodot on tuettuja: jpg, jpeg, png, gif, pdf, doc, ppt, odt, pptx, docx, pps, ppsx, xls, xlsx lisäksi blogiin voi tallentaa audiotiedostoja (mp3, m4a, wav, ogg).

Em. ongelmathan ratkeavat sillä, että vaihdetaan blogit henkilökohtaisista parikohtaisiksi, eli annetaan parille kirjoitusoikeudet ja päivitetään työt vain yhteen blogiin. Kun pari vaihtuu jatketaan töiden tekemistä toiseen blogiin ja näin saadaan jokaiselle oppilaalle kaksi blogia: alkukurssi ja loppukurssi (paria vaihdetaan puolessa välissä). Kun vain yksi kirjautuminen riittää niin päivityksiä voi tehdä suoraan WordPressin käyttöliittymän kautta, sähköpostipäivityksiä voimme kokeilla kännyköillä ja iPadeillä sitten kun sen aika tulee.

Videoiden julkaiseminen on vielä ratkaisematta, pitäisikö ne pistää youtubeen, Koppaan, DropBoxiin vai mihin... Se selvinnee sitten kun sinne asti päästään...

Wednesday, August 15, 2012

Virtuaalivihot toimintaan!

Teknologiaa kouluun -projekti lähti tänään rohkeasti kokeilemaan ns. virtuaalivihkoja 8.-luokan fysiikan ryhmän kanssa. Ideana on se, että emme käytä opiskelussa ollenkaan ruutuvihkoja, vaan yritämme tehdä mahdollisimman paljon työselostuksia, anturimittauksia, muistiinpanoja jne. tietokoneilla. Tavoitteena on saada virtuaalivihkoihin tallennettua hieman erilaisia muistiinpanoja kuin normaalivihkoon pystyisi tallentamaan eli paljon valokuvia, tietokoneella piirrettyjä graafisia kuvaajia, videoita jopa animaatioitakin.

                                          Fysiikan ja kemian luokan "uusi look"

Koska täydellistä opettajan toiveiden mukaista virtuaalivihko-palvelua ei ole vielä olemassakaan, lähdemme kokeilemaan avoimin mielin erilaisia teknologioita. Tämä ensimmäinen ryhmä kokeilee wordpress - blogin soveltuvuutta. Avasimme tänään jokaiselle oppilaalle oman blogin sekä suojasimme sen salasanalla. Luonnollisesti opettaja kutsuttiin blogiin katselijaksi. Koska jokaiselle oppilaalle ei ole omaa läppäriä, työselostukset yms. on tarkoitus tehdä pareittain ja työt tallennetaan molempien virtuaalivihkoihin. Yritämme päivittää blogitekstit sähköpostipäivityksinä aina kun se on mahdollista ja näin välttää turhat sisäänkirjautumiset (wordpress tukee sähköpostipäivityksiä). 

Läppäri-innostuksesta huolimatta, aivan ilman paperia en ajatellut kurssia vetää, joten kokosin edellisenä vuonna jakamani monisteet yhdeksi vihkoseksi ja jaoin sen oppilaille (lähinnä laskutehtäviä).
Katsotaan miten tässä käy, saammeko virtuaalivihot toimimaan ja tuleeko sinne "elämää suurempia" luonnontieteellisiä teoksia :-)