Friday, September 14, 2012

Ensimmäinen kuukausi fykeläppäreitä

Läppärit ovat olleet nyt kuukauden käytössä fysiikan ja kemian tunneilla. Vaikka aluksi suunnittelin, että koneet voisivat olla pysyvästi oppilaiden pöydillä, käytäntö on muodostunut sellaiseksi, että ne kerätään tunnin päätteeksi kärryyn. Syy on se että kemian töissä käytetyt kemikaalit, kaasupolttimet ja vesi eivät oikein sovi yhteen tietokoneen kanssa. Käytännössä kemian työohjeen olen edelleen antanut suullisesti, työ on tehty ja dokumentoitu digikameralla ja kun pöytä on ollut siisti ja kuiva, läppärin on voinut hakea kärrystä. Työselostus on sitten tehty läppärillä digikuvia hyödyntäen. Tällä hetkellä kemiaa on sekä 7. luokalla että 9. luokalla, ja molemmilla homma on toistaiseksi toiminut ihan mallikkaasti, joskin suurin osa töistä on vielä tehty vihkoon perinteisesti, ja vain pari työtä on tehty läppärillä. Läppärillä on tehty sellaiset työt, joissa on ollut jotain visuaalisesti mielenkiintoista valokuvattavaa, kuten indikaattorin värin vaihtuminen titrauksessa, tai jokin vähän suurempi ja monimutkaisempi työ kuten tislaus.

Koneen käynnistyminen ja sisäänkirjautuminen tunnin alussa on sujunut suhteellisen nopeasti. Latausjohtoja on käytetty tarvittaessa, ei joka tunti. Kerran viikossa olen jättänyt koneet latautumaan luokkaan pöydille, koska käyttämässäni kärryssä koneita ei voi ladata (se on aivan tavallinen labrakärry). 

Fysiikassa on ollut hieman helpompaa toteuttaa läppäreillä työskentelyä. Läppäreitä on käytetty paria tuntia lukuunottamatta joka tunti. Vain sellaisilla tunneilla, joilla on laskettu laskuja paperille kynällä ja laskimella, läppärit ovat olleet sivussa (toki silti pöydällä). Tämä on tuntunut hieman hassulta, mutta koska oppilailla on samat kokeet koko koulussa, en kai voi muutakaan, kokeessa kun ei voi käyttää läppäriä. Näillä tunneilla on ollut myös hieman hankalaa palata opettajakeskeiseen opetukseen, osalla silmät ovat seuranneet läppärin näyttöltä jotain opettajaa mielenkiintoisempaa. Vielä en ole tehnyt "työohjeita" laskujen laskemiseen, ehkäpä se pitäisi tehdä seuraavaksi? Lisäksi blogissa voisi olla tehtävien vastaukset tarkistamista varten. Kun tehtäviä on tullut lisää, oikean työohjeen löytäminen blogista on hieman hankaloitunut. Pitää miettiä miten tämän asian saisi selkeämmäksi. En ole vielä teettänyt kotitehtäviä virtuaalivihkoon, olen odottanut sitä että blogin päivitys opittaisiin ensin kunnolla luokassa. Ainakin toisella ryhmällä on vielä ongelmia blogipäivityksissä. Blogeja on alettu päivittämään suoraan WordPressin käyttöliittymästä sähköpostipäivityksen sijaan.

Työskentely fysiikassa on muuttunut läppäreiden myötä opettajavetoisesta oppilaskeskeisemmäksi. Kun oppilaat ovat kiertäneet työpisteitä eri järjestyksessä, välillä tunnelma on ollut kuin rautatieasemalla. Tekemisen meininki on kuitenkin ollut hyvä ja tehtäviä on tehty innokkaasti. Läppäreitä tai antureita ei ole kyseenalaistettu vaan käytetty luontevasti. Aluksi olen yleensä käynyt työnsuorituksen lyhyesti yhdessä läpi, näyttänyt tykillä LoggerPron käyttöä ja sen jälkeen oppilaat ovat tehneet työn. Muutama nopea ryhmä on tehnyt töitä eteenpäin vain lukemalla seuraavan työohjeen ja yllätyksekseni saaneet työn tehdyksi, toisille ryhmille on pitänyt lisäohjeita antaa melkein joka välissä joten työ on edennyt hieman hitaammin. Tässä onkin suurin haaste tai mahdollisuus, kaikki eivät ehkä ehdi tehdä kaikkea. Jos nopeille vain on riittävästi valmiita työohjeita heidän ei toisaalta tarvitse odotella hitaampia. Eli, ainakin tämä systeemi mahdollistaa hyvien ja nopeiden oppilaiden eriyttämisen ylöspäin?



No comments:

Post a Comment