NaOH (sininen) leviää happamaan liuokseen |
Työselostusta tehdessään oppilaat joutuvat itse miettimään sanamuotoja, joutuvat palauttamaan mieleen astioiden nimiä, työvaiheiden nimiä, kemikaalien nimiä ja järjestelemään valokuvat eri työvaiheista loogiseen järjestykseen. Loppuun piti kirjoittaa reaktioyhtälö sekä selostaa termit neuraloituminen ja titraus. Ennen tulostamista luin läpi työselostuksen ja oppilaat korjasivat mahdolliset virheet. Tietokoneella työselostuksen tekemisessä kätevintä onkin juuri virheiden korjaamisen helppous. Osa oppilaista ei halua kirjoittaa vihkoon mitään "omaa", koska pelkää tekevänsä virheitä ja joutuvansa pyyhkimään tekstin pois. Tietokoneella tätä ongelmaa ei ole, vaan tekstiä tuntuu syntyvän helpommin.
Ensimmäistä kertaa tuli vastaan myös läppäreiden tarpeellisuus kemian luokassa. Kolme oppilasta oli ollut pois juuri sillä tunnilla, jolla neurtaloimistyö oli tehty, joten työselostuksen tekeminen oli aivan mahdotonta. Ongelma oli helposti ratkaistu niin, että samalla kun muut tekivät työselostusta, tämä kolmikko teki neuralointityötä ja saivat lopulta tehtyä pikavauhdilla myös suppean työselostuksen kuvineen. Tämä olisi ollut täysin mahdotonta, jos olisimme olleen tietokoneluokassa työselostusta tekemässä!
Toinen ryhmä ei saanut työtä tehtyä täysin ilman teknisiä ongelmia. Jostain syystä opetusverkon koneille kirjautumisessa ja palautuskansioiden käytössä oli ongelmia juuri tämän ryhmän tunnilla, joten jouduimme siirtämään työselostusten tekemistä seuraavalle tunnille. Onneksi takataskustani löytyi myös perinteinen paperimoniste, jota pystyimme tekemään korvaavana tehtävänä. Tietoteknisten laitteiden käytössä on näköjään aina varauduttava siihen, että homma tökkii jollain tavalla ja plan B on oltava valmiina...
9. luokan kemistejä |
No comments:
Post a Comment