Huomasin iPadin AppStoressa uuden Vernierin ohjelman: Graphical Analysis for iPad. Ohjelmalla pystyy imuroimaan antureiden mittausdataa, joko PC:ltä (vaatii LoggerPro 3.8.6 - ohjelman) tai LabQuest 2 - laitteesta. Koska meillä ei ole tuota kallista LabQuest 2 - laitetta, kokeilin tietysti heti tätä omalla läppärilläni. Asensin uuden LoggerPron ja yritin käynnistää "DataSharing" - toiminnon. Se ei kuitenkaan koskaan lähtenyt toimimaan, koska asennuksessa jäi jokin pala puuttumaan, enkä useista yrityksistä huolimatta saanut hommaa toimimaan. Toinen yritys olikin sitten MacBookPron kanssa. LoggerPro asentui siihen hienosti (Huom! tässä uudessa versiossa on myös suomenkielinen käyttöliittymä!). Nyt DataSharing lähti toimimaan vaivatta mutta laiteeseen ei saanut yhteyttä iPadillä (johtunee koulun WLANin asetuksista). Lopulta sain homman toimimaan, kun loin oman yksityisen WLAN verkon MacBookPro:lla ja liityin siihen iPadillä. Seuraavaksi käynnistin mittauksen iPadin ohjelmasta ja ihmeiden ihme, data alkoi virrata MacBookPro:sta iPadiin (anturit olivat siis kiinni MacBookPro:ssa). Kuvaaja oli identtinen MacBookPro:ssa sekä iPadissa! Harmikseni totesin kuitenkin, ettei iPadin ohjelmassa ollut työkaluja mittausdatan analysointiin (tai en löytänyt niitä) eli mittausdataan ei voinut sovittaa suoran yhtälöä, eikä kulmakerrointa siis saanut selville (Ohmin laki). Datan lähettäminen toiseen ohjelmaankaan ei aivan toiminut: Vernier käyttää desimaalipilkun sijaan pistettä ja esim. Numbers - ohjelma desimaalipilkkuja...
|
MacBookPro näkyi iPadissä "Data Sharing Sources" - kohdassa |
|
MacBookPron mittaama data näkyi iPadissä |
No, hyvä alkuhan tämäkin on ja oikeaan suuntaan ollaan menossa. Ehkäpä Vernierin iPad - ohjelma tästä vielä kehittyy. Vernierin idea tässä kai on se, että oppilasryhmä tekee mittauksen yhdessä jonka jälkeen jokainen oppilas saa omaan iPadiinsä mittausdatan, jonka hän sitten analysoi ja liittää työselostukseen tai labraraporttiin. Skenaario ei sinänsä välttämättä ole toimiva yläkoulussa, datan analysointi on kuitenkin sen verran vaativaa joten työselostus on helpompi tehdä parin kanssa kuin yksin. Mutta jotkut työt olisi tosiaankin kätevä tehdä koko ryhmän kanssa yhdessä opettajajohtoisesti ja opettajan konella, niin että parit saisivat mittausdatan ja jatkaisivat työselostusta siitä eteenpäin. Nyt teemme saman asian niin, että minä tallennan LoggerPro - tiedostot muistitikulle ja oppilaat kopioivat tiedostot siitä itselleen tai vaihtoehtoisesti jaan LoggerPro - tiedostot blogin avulla oppilaille. Vielä en siis hylkää läppäreitä ja vaihda iPadeihin, mutta jään mielenkiinnolla seuraamaan systeemin kehittymistä.
|
iPadin ohjelmassa mittauspisteet pystyi yhdistämään viivalla. Myös mittauspisteen arvot sai näkyviin. |
|
Lisäys (21.2.)
Kokeilimme tänään oppilaiden kanssa myös sitä kuinka mittausdata siirtyy useampaan iPadiin yhtäaikaa (3 iPadiä) ja myös tämä näytti toimivan jollakin tasolla. Kolmannella iPadilla DataSourceen liittyminen kesti selvästi pidempään. Uusinta mittauksia tehtäessä data tuli välillä vain yhteen iPadiin, välillä kaikkiin, eli toiminta ei ollut aivan johdonmukaista. Valintatyökalulla pystyi kuitenkin selvittämään ajan, joka kului kymmeneen värähdykseen (Sound Waves and Beats).
|
Sound Waves and Beats mittaus iPadillä katsottuna (2000Hz äänirauta) |
No comments:
Post a Comment