Wednesday, August 15, 2012

Virtuaalivihot toimintaan!

Teknologiaa kouluun -projekti lähti tänään rohkeasti kokeilemaan ns. virtuaalivihkoja 8.-luokan fysiikan ryhmän kanssa. Ideana on se, että emme käytä opiskelussa ollenkaan ruutuvihkoja, vaan yritämme tehdä mahdollisimman paljon työselostuksia, anturimittauksia, muistiinpanoja jne. tietokoneilla. Tavoitteena on saada virtuaalivihkoihin tallennettua hieman erilaisia muistiinpanoja kuin normaalivihkoon pystyisi tallentamaan eli paljon valokuvia, tietokoneella piirrettyjä graafisia kuvaajia, videoita jopa animaatioitakin.

                                          Fysiikan ja kemian luokan "uusi look"

Koska täydellistä opettajan toiveiden mukaista virtuaalivihko-palvelua ei ole vielä olemassakaan, lähdemme kokeilemaan avoimin mielin erilaisia teknologioita. Tämä ensimmäinen ryhmä kokeilee wordpress - blogin soveltuvuutta. Avasimme tänään jokaiselle oppilaalle oman blogin sekä suojasimme sen salasanalla. Luonnollisesti opettaja kutsuttiin blogiin katselijaksi. Koska jokaiselle oppilaalle ei ole omaa läppäriä, työselostukset yms. on tarkoitus tehdä pareittain ja työt tallennetaan molempien virtuaalivihkoihin. Yritämme päivittää blogitekstit sähköpostipäivityksinä aina kun se on mahdollista ja näin välttää turhat sisäänkirjautumiset (wordpress tukee sähköpostipäivityksiä). 

Läppäri-innostuksesta huolimatta, aivan ilman paperia en ajatellut kurssia vetää, joten kokosin edellisenä vuonna jakamani monisteet yhdeksi vihkoseksi ja jaoin sen oppilaille (lähinnä laskutehtäviä).
Katsotaan miten tässä käy, saammeko virtuaalivihot toimimaan ja tuleeko sinne "elämää suurempia" luonnontieteellisiä teoksia :-)

No comments:

Post a Comment